/ październik 29, 2017/ Aktualności

Dnia 20 października uczniowie klas IV – VII Szkoły Podstawowej w Dąbrowicy udali się na wycieczkę do Sandomierza. Wraz ze swoimi opiekunami mieli okazję obejrzeć piękny, niezwykły, średniowieczno – renesansowy świat zachowany w licznych zabytkach ziemi sandomierskiej.

Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od spotkania z przewodnikiem. Na Rynku przy słynnej studni czekała pani przewodnik Marta Żabczyńska, która zapoznała nas z historią Sandomierza, pokazała Rynek, Ratusz i zabytkowe kamieniczki. Później ruszyliśmy śladami serialowego Ojca Mateusza. Spacerując ulicami Starego Miasta, podziwialiśmy obiekty i miejsca, w których realizowane są niektóre zdjęcia do filmu.

Następnie weszliśmy do Zbrojowni Rycerskiej, tam obejrzeliśmy zbroje z różnych epok, sprzęt rycerski, hełmy, kolczugi, kusze, łuki, miecze, czyli wszystko to, co służyło niegdyś do walki z wrogiem. Na uwagę zasługuje również spotkanie ze średniowiecznym rycerzem Łukaszem, który w humorystyczny sposób przedstawił życie księżniczek i rycerzy, a także legendę o dzielnej Halinie Krępiance, która uratowała Sandomierz przed najazdem Tatarów.

Kolejną atrakcją było zwiedzanie Podziemnej Trasy Turystycznej – słynnych lochów z przełomu XIV i XV wieku. Wędrując korytarzami średniowiecznych piwnic położonymi pod sandomierskimi kamienicami, słuchaliśmy legend oraz ciekawych opowieści o życiu ludzi w dawnych czasach. Po wyjściu z podziemi ruszyliśmy w kierunku Bramy Opatowskiej – ostatniej zachowanej gotyckiej bramy wjazdowej do miasta. Z jej tarasu widokowego podziwialiśmy przepiękną panoramę Sandomierza oraz zakola Wisły. Wkrótce dotarliśmy do Kościoła Św. Jakuba – najstarszej świątyni w mieście, zobaczyliśmy również późnogotycki Dom Długosza.

Następnie udaliśmy się do jednej z najciekawszych budowli sakralnych Sandomierza, – Bazyliki katedralnej Narodzenia NMP, w jej wnętrzu naszą ciekawość wzbudziły freski bizantyjsko – ruskie ze scenami z życia Maryi i Chrystusa ufundowane przez króla Władysława Jagiełłę. Potem przeszliśmy przez Ucho Igielne, czyli fragment istniejących niegdyś murów obronnych miasta i dotarliśmy nad Wisłę. Dużą atrakcją okazał się rejs po Wiśle, mieliśmy okazję raz jeszcze spojrzeć na zabytki Sandomierza, tym razem z nieco innej perspektywy.

Po obiedzie i zregenerowaniu sił nadszedł czas na dalsze zwiedzanie miasta. W tym celu udaliśmy się na skarpę wiślaną, by podziwiać Zamek Królewski wzniesiony za panowania króla Kazimierza Wielkiego. Ostatnim punktem naszej wycieczki był spacer unikatowym wąwozem lessowym tzw. wąwozem Świętej Królowej Jadwigi. Wieczorem w doskonałych humorach wróciliśmy do domu.

Z wycieczki, oprócz niezapomnianych wrażeń, przywieźliśmy mnóstwo zdjęć i pamiątek. Wyjazd do Sandomierza okazał się nie tylko typową wycieczką krajoznawczą, ale też niezwykłą lekcją historii Polski.

Opiekę nad uczestnikami wycieczki sprawowały panie: Elżbieta Darnia, Halina Kycia, Justyna Serafin oraz pan Krzysztof Leja. {gallery}sandomierz_2017{/gallery}