22 marca na całym świecie obchodzony jest jako Światowy Dzień Wody. Został on ustanowiony w 1992 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych. W naszej szkole świętowaliśmy ten dzień 21 marca, w pierwszy dzień wiosny.
Był to dobry moment, by wspomnieć o roli wody w przyrodzie i życiu człowieka oraz o dostępie do wody pitnej w różnych regionach świata. W ramach szkolnej akcji prowadzone były działania edukacyjne, które miały zwrócić uwagę na jeden z największych problemów globalnych współczesnego świata, jakim jest kurczenie się zasobów wody pitnej na Ziemi.
Rozpoczęliśmy ten dzień spotkaniem połączonym z prezentacją multimedialną na temat wody, oraz wprowadziliśmy uczniów w poetycki nastrój poprzez czytanie wierszy i bajek związanych z główną bohaterką dnia Kropelką. Następnie uczniowie poszczególnych klas mieli zajęcia w pracowni przyrodniczej. Tam oglądali filmy edukacyjne informujące o roli wody w naszym życiu, układali logogryfy, poznali proces filtracji wody, sposoby jej oszczędzania w gospodarstwie domowym. Poza pracownią przyrodniczą tez dużo się działo. Uczniowie pisali dyktando i rozwiązywali krzyżówki o wodnej tematyce, mogli rozwijać też swoje zainteresowania czytelnicze i zdolności plastyczne wykazując się dużą kreatywnością podczas zajęć w bibliotece szkolnej. W szkolnym holu przygotowane było stoisko z wodą, uczniowie mogli tam ugasić swoje pragnienie. „Woda nas uwodzi” , „Hej, hej, woda jest OK”, „Czy na górze , czy na szczycie kocham wodę ponad życie” – te krótkie hasła i wiersze na temat wody stanowiły dekorację dnia i przygotowane zostały podczas zajęć koła przyrodniczego. Mamy nadzieję, że taka edukacja połączona z rozrywką i zabawą zostanie przez uczniów zapamiętana. Zrozumieją, jak ważna jest substancja, z której korzystamy na co dzień, której brakuje w wielu regionach świata i która jest podstawą naszego życia na Ziemi.
W trakcie szkolnego przedsięwzięcia propagowaliśmy też twórczość poetycką wśród dzieci i młodzieży, świętując magię słowa w Światowy Dzień Poezji 21 marca. Pierwszy dzień wiosny symbolizuje budzącą się do życia przyrodę, a także radość życia. Wspaniale w całość działania wplatał się temat wody – niezbędnej do codziennego funkcjonowania. Refleksyjnie, ale i z radością towarzyszącą nam jako wrażliwym i ciekawym świata ludziom, spojrzeliśmy na otaczającą rzeczywistość. Wspólne głośne czytanie „Przygody kropli wody” dziecięcej poetki Marii Terlikowskiej było płynnym nawiązaniem do „wodnego” tematu.
Bo czyż wyobrażamy sobie naszą codzienność bez wody? To przecież pytanie retoryczne!
Koordynatorem przedsięwzięcia była pani Jadwiga Stopyra – nauczyciel przyrody, opiekun Samorządu Uczniowskiego