/ wrzesień 28, 2018/ Aktualności

W dniu 28 września 2018r. w ramach projektu „Wolność, godność, niepodległość” uczniowie Szkoły Podstawowej w Dąbrowicy pod opieką nauczycieli: pani Justyny Serafin, pani Haliny Kyci, pani Urszuli Kotulskiej i ks. Witolda Capłapa udali się szlakiem ks. Stanisława Szpetnara – lokalnego działacza i patrioty – na wycieczkę do Przemyśla i Jarosławia.

Już w autokarze zapoznaliśmy się z życiem i działalnością ks. Stanisława Szpetnara. Fascynująca opowieść, ks. Witolda Capłapa, o losach małego Stasia, jego nauce w Jarosławiu i Przemyślu sprawiła, że podróż minęła nam bardzo szybko.

Zwiedzanie urokliwego położonego na pograniczu Polski i Ukrainy Przemyśla rozpoczęliśmy od złożenia kwiatów pod pomnikiem Orląt, gdzie młodzież z zaciekawieniem wysłuchała opowieści o Orlętach Przemyskich oraz Lwowskich oraz podziwiała otaczające pomnik pionowe płyty, na których umieszczone zostały tablice upamiętniające udział Przemyślan w walce o niepodległość naszej Ojczyzny.

Następnie udaliśmy się na Rynek, gdzie nasza pani przewodnik Halina Stadnik zapoznała nas z historią tego wielokulturowego miasta, które zyskało miano Małego Lwowa. W tym czasie podziwialiśmy Ratusz i przepiękne zabytkowe kamieniczki powstałe na przestrzeni XVI – XIXw. Uwagę młodych turystów przyciągała również, nawiązująca do herbu Przemyśla, zabytkowa fontanna w kształcie niedźwiedzicy z małymi niedźwiadkami.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był Sobór św. Jana Chrzciciela w Przemyślu, czyli archikatedra greckokatolicka. W jej dawnym, barokowym wnętrzu podziwialiśmy XVII wieczny ikonostas przeniesiony do tej świątyni z cerkwi w Lubaczowie.

Zachwycił nas także widok dworca, to prawdziwa perełka architektoniczna. Kunsztowne malowidła, pozłacane zdobienia, bogato inkrustowany sufit, ogromne żyrandole i kinkiety sprawiły, że czuliśmy się jak w muzeum.

Zanim pożegnaliśmy się z Przemyślem, odwiedziliśmy Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, gdzie obejrzeliśmy dwie wystawy. Pierwsza z nich „Credo na dwa głosy” ukazywała sztukę religijną narodu polskiego i ukraińskiego. Druga wystawa „Panorama pradziejów oraz wczesnego średniowiecza regionu przemyskiego” ukazywała życie człowieka w kontekście przemian środowiskowych, kulturowych, społecznych i gospodarczych na przestrzeni dziejów. Zwiedzanie ekspozycji połączone było z przepiękną gawędą historyczną dotyczącą zgromadzonych eksponatów.

Kolejnym punktem naszej podróży był położony u podnóża rzeki San – Jarosław. Po przepysznym obiedzie udaliśmy się na zwiedzanie miasta. Pierwszym punktem, który odwiedziliśmy był Klasztor Sióstr Niepokalanek w Jarosławiu, tam poznaliśmy historię tego wyjątkowego miejsca. Następnie wędrowaliśmy ulicami, które niegdyś przemierzał ks. Stanisław Szpetnar, a także mieliśmy okazję zobaczyć szkołę, do której uczęszczał nasz lokalny działacz.

Wycieczka była bardzo udana, pełna pozytywnych emocji, których na pewno na długo nie zapomnimy.