/ październik 28, 2021/ Aktualności

W październiku uczniowie klas IV – VIII Szkoły Podstawowej w Dąbrowicy uczestniczyli w trzydniowej wycieczce edukacyjno – integracyjnej zorganizowanej w ramach przedsięwzięcia MEiN „Poznaj Polskę”. Celem tego ministerialnego działania jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania środowiska przyrodniczego, zabytków kultury, tradycji i historii naszego kraju.

Pierwszym punktem podróży było opactwo oo. Benedyktynów w Tyńcu wraz z kościołem św. Apostołów Piotra i Pawła. Spacer po klasztornym dziedzińcu, podziwianie wnętrza tynieckiej, zabytkowej świątyni, zwiedzanie klasztornych krużganków to tylko część atrakcji. Uczniowie zgłębiali historię opactwa, usłyszeli ciekawą legendę związaną ze studnią na klasztornym dziedzińcu oraz brali udział w warsztatach „Od tabliczki po e-booki, czyli historia książki”. W trakcie warsztatów poznali dzieje książki, tajniki kaligrafii, spróbowali swych sił w pisaniu gęsim piórem, a tym samym poczuli, co oznaczają słowa „benedyktyńska cierpliwość”.

Kolejnym punktem była znajdująca się na Szlaku Orlich Gniazd duchowa stolica Polski – Jasna Góra. Pod opieką przewodnika nasi podopieczni zwiedzili Bazylikę Jasnogórską, Bastion św. Rocha z unikalnymi eksponatami dotyczącymi zrywów narodowych, Salę Rycerską ozdobioną XVII wiecznymi obrazami przedstawiającymi ważniejsze wydarzenia historyczne z dziejów klasztoru, Muzeum 600-lecia upamiętniające działalność oo. Paulinów oraz odwiedzili Kaplicę Matki Bożej, gdzie znajduje się Cudowny Obraz Czarnej Madonny. Na zakończenie przeszli do Skarbca, wśród eksponatów mogli podziwiać wyroby złotnicze i jubilerskie, wota papieży, kardynałów oraz wielkich Polaków.

Z jasnogórskiego parkingu autokarem udali się do Gościńca Orlik w Mirowie, gdzie czekały na nich przestronne, czyściutkie pokoje i przepyszna obiadokolacja. Dodatkową atrakcją była możliwość podziwiania ruin twierdzy Mirów najstarszej i najpiękniejszej budowli obronnej Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej.

Następnego dnia, rankiem, po obfitym śniadaniu niestrudzeni wędrowcy ruszyli do Muzeum Rzemiosł Dawnych Starego Młyna w Żarkach. Interaktywne elementy ekspozycji muzeum umożliwiły zwiedzającym czynne uczestnictwo w poznawaniu tajników dawnych rzemiosł, tj. bednarz, młynarz kołodziej, itp. Stary Młyn to miejsce, gdzie nowoczesność łączy się z tradycją, a nauka z zabawą. Zwłaszcza, że każdy eksponat można było nie tylko obejrzeć, ale również dotknąć.

Z Żarek nasi podróżnicy wraz z przewodnikiem udali się do Olsztyna koło Częstochowy, którego główną atrakcją turystyczną są malownicze ruiny zamku – najpotężniejszej znajdującej się na Szlaku Orlich Gniazd warowni jurajskiej. Olsztyn nie rozpieszczał pogodą, jednak wędrówka szlakiem turystycznym i ciekawe opowieści przewodnika sprawiły, że zwiedzanie wśród kropli deszczu było atrakcyjne i pełne niespodzianek. Doliną Wiercicy, która zaskakiwała na każdym kroku, młodzi turyści kierowali się w stronę Złotego Potoku. Wśród bukowych lasów ukryte były charakterystyczne dla Jury Krakowsko – Częstochowskiej ostańce o fantazyjnych kształtach i nazwach, m.in. Diabelskie Mosty, Brama Twardowskiego. W Rezerwacie Parkowe w Złotym Potoku uczestnicy zobaczyli Grotę Niedźwiedzią, staw Irydion, który rozlewa się przed Pałacem Raczyńskich, źródła Zygmunta i Elżbiety oraz ciekawe gatunki fauny i flory. Ostatnim miejscem zwiedzania w tym dniu było Muzeum Regionalne Zygmunta Krasińskiego – naszego wieszcza narodowego. W muzeum uczniowie podziwiali prywatne przedmioty poety, meble pałacowe i obrazy.

Prawdziwą wisienką na torcie był pobyt na Pustyni Siedleckiej 30-metrowej wydmie, na którą uczestnicy wbiegali w strugach deszczu. Na samym szczycie wydmy można było podziwiać wapienne skałki i ciekawe elementy przyrody. Po dniu pełnym wrażeń zmęczeni niecodziennymi zmaganiami i pieszą wędrówką uczniowie wrócili do Mirowa.

Trzeci dzień pobytu na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej przywitał wszystkich słoneczną pogodą. W tym dniu uczniowie udali się do Ogrodzieńca, gdzie pod czujnym okiem przewodnika wzięli udział w fascynującej podróży po terenach Podzamcza i ruinach zamku Ogrodzieniec; w ten sposób poznali historię, legendy i związane z tym miejscem ciekawostki. Okazuje się, że jedno z najpopularniejszych Orlich Gniazd fascynowało twórców kina i to właśnie w Ogrodzieńcu Andrzej Wajda umiejscowił akcję „Zemsty”.

Podsumowanie pobytu w Ogrodzieńcu były chwile grozy spędzone w Domu Legend i Strachów. Spotkanie z białą damą, topielcem czy słynnym czarnym psem nie należy do najprzyjemniejszych zwłaszcza wtedy, gdy wokół panują „egipskie ciemności”.

Po chwilach pełnych wrażeń uczniowie udali się na „polską Saharę”, czyli Pustynię Błędowską, gdzie mogli pobiegać i poopalać się. Do pełni szczęścia brakowało im jedynie fatamorgany i karawany wielbłądów. Niestety czas szybko mija, więc trzeba było wsiąść do autokaru, by udać się w dalszą podróż.

Ostatnim punktem wycieczki był zamek w Pieskowej Skale. Spacer po przepięknym dziedzińcu zamkowym i krużgankach, zwiedzanie ekspozycji muzealnych, poznawanie historii cennej, znajdującej na Szlaku Orlich Gniazd „perełki architektonicznej” zachwyciło wycieczkowiczów. Jeszcze większy zachwyt wzbudził w uczestnikach widok słynnej Maczugi Herkulesa, spod której rozpościerał się malowniczy widok na zamek.

Pożegnanie z Jurą Krakowsko – Częstochowską stanowił spacer Doliną Prądnika sercem Ojcowskiego Parku Narodowego. Wspaniała pogoda, jesienne, barwne krajobrazy, interesujące opowieści przewodnika zachęcały do podziwiania ostańców, które dumnie prezentowały się na przemierzanym szlaku. Niestety, wszystko co dobre szybko się kończy. Uczniowie z żalem rozstawali się z cudownymi pejzażami, by powrócić do swych domów.

Turystyka piesza połączona z poznawaniem ojczystej przyrody, historii, architektury zapewniła uczniom wiele niesamowitych wrażeń i stała się cenną lekcją dostarczającą nietuzinkowej wiedzy w wyjątkowym środowisku edukacyjnym. W drodze powrotnej uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami oraz podziwiali zakupione na trasie pamiątki.

Opiekę nad uczniami sprawowali wychowawcy klas.

ŁH