/ Kwiecień 9, 2015/ Aktualności

Otrzymane dobro trzeba pomnażać i przekazywać dalej” Karolina Jaworska – zdolna, ambitna, pracowita, pełna marzeń i planów…

 Będąc uczennicą najmłodszych klas szkoły podstawowej zaczęła od aktywnego działania na rzecz koła bibliotecznego, występowała w uroczystościach pasowania na czytelnika, zachęcając do odwiedzin w bibliotece i czytelnictwa. Potem zaangażowała się w  różnorodne zajęcia, często pozalekcyjne i pozaszkolne; była aktywną przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego, członkiem teatralnego zespołu „Qlturalni”, śpiewała w młodzieżowym zespole ludowym „Cdn”. Dzięki swojej pracy, uporowi, talentom i pasji na swoim koncie ma pokaźny zestaw nagród, wyróżnień i dyplomów za osiągnięcia na różnych szczeblach.

 

Obecnie – Absolwentka Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zespole Szkół Dąbrowicy –  to uczennica II klasy I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie.

Karolina objęta jest autorskim Programem Stypendialnym „Klasa BGŻ”. Kolejny raz podczas ferii odwiedza szkołę i wykazuje się  wyjątkową aktywnością społeczną. Bierze udział w realizacji Programu zaangażowania społecznego stypendystów „Możesz na mnie polegać” i uczestniczy w pracach na rzecz naszej szkolnej społeczności; współuczestniczyła w działaniach i akcjach szkolnych: „Czytanie na dywanie”, „Ruch w bibliotece”, warsztaty i zajęcia dla czytelników biblioteki szkolnej i Samorządu Uczniowskiego, gazetki edukacyjne dla każdego – dla małego i dużego. Na zajęciach w „Zerówce” aktywnie współpracowała z panią Ewą Sęk nauczycielką oddziału uczestnicząc w aktywnych formach edukacji przedszkolnej.

„Chciałaby zainteresować dzieci i  młodzież ideą wolontariatu, pokazać, jak ważna jest praca na rzecz innych”.

Jak ktoś pomógł mnie, to ja też chcę pomagać. Otrzymane dobro trzeba pomnażać i przekazywać dalej” – to ważne słowa Karoliny, które miejmy nadzieję zapamiętają uczniowie Szkoły Podstawowej w Dąbrowicy.

W 2014 roku Karolina uczestniczyła w II Międzynarodowym Konkursie Literackim Berlin 2014. Jej autorskie tłumaczenie ulubionego wiersza „***” Wisławy Szymborskiej na język niemiecki spotkało się z wielkim uznaniem jury, a Karolina została nagrodzona I miejscem  w kategorii do lat 19.

Gratulujemy i życzymy wytrwałości oraz dalszych sukcesów!

http://www.oswiataberlin.de/intro/images/stories/news/201411_konkurs_literacki.pdf

 

Wywiad przeprowadzony przez Samorząd Uczniowski z Karoliną

–        Jakie dobre wspomnienia wiążesz z naszą szkołą?

Ze szkołą wiążę wiele takich wspomnień. Za każdym razem kiedy wracam w mury szkoły w Dąbrowicy przypominam sobie chwile, które są dla mnie wyjątkowe. To tutaj uczyłam się pierwszych liter, tabliczki mnożenia, a także poznawałam wspaniałych ludzi. W późniejszych latach zdobywałam dużą wiedzę i nowe, przydatne w życiu umiejętności. Życzliwość nauczycieli i indywidualne podejście do każdego ucznia znacznie to ułatwiały. To dzięki tej instytucji mogłam się rozwijać. Znalazłam tu wielu przyjaciół, z którymi do tej pory utrzymuję  kontakt. To właśnie oni w trudnych chwilach byli dla mnie największym wsparciem. Bardzo dobrze wspominam działania Samorządu Uczniowskiego i prowadzony samorządowy sklepik, w którym wspólnie z moją klasą uczyliśmy się przedsiębiorczości. Także obydwie biblioteki, w których spędzałam dużo czasu, próby koła teatralnego i występy na rzecz szkoły były dla mnie ważne. Możliwość zaprezentowania się przed społecznością szkolną za każdym razem była dla mnie zaszczytem. Spacery, wycieczki szkolne, dyskoteki czy choćby „Sprzątanie świata” to tylko niewielka część sentymentalnych wspomnień, o których wiele mogłabym mówić…

–        Co cię w szkole śmieszyło, czy radowało?

Było mnóstwo takich rzeczy, choćby lekcje wychowania fizycznego, na których każdy ma jakąś frajdę i ubaw. Często były to przerwy, podczas których zawsze było głośno i wesoło. Niekiedy klasowi, czy szkolni koledzy także potrafili bardzo urozmaicić codzienne szkolne życie, robiąc psikusy nauczycielom, innym uczniom, np. zamykając się w szafie, czy „uciekając” na wagary piętro niżej. Bardzo cieszyło mnie, gdy mogłam zrobić coś dla innych, wystąpić w przedstawieniu lub wziąć udział w zawodach sportowych, czy konkursach i zdobyć jakieś miejsce.

 

–        Wiemy, że byłaś wzorową uczennicą, czy trudno nią być w szkole?

Przyznam szczerze, że nie jest to zbyt łatwe, ale odrobina wysiłku ze strony ucznia może zdziałać cuda! Czasami wystarczy poświęcić trochę czasu dziennie na naukę i  mieć chęci do działania, aby przekonać się, że to nie jest takie trudne. Rzetelna i sumienna praca pozwoli Wam zostać mistrzem w każdej dziedzinie.

–        Z czym miałaś największy problem w trakcie nauki szkolnej?

Niekiedy było mi trudno zmobilizować się do nauki. Zwłaszcza, gdy przychodziła wiosna, a z nią piękna i ciepła pogoda. Najtrudniej było wtedy wysiedzieć w domu i „zakuwać”, dlatego  korzystałam czasu wolnego podczas dnia, co skutkowało siedzeniem po nocach. Następnego dnia zazwyczaj byłam niewyspana i czasem spóźniałam się do szkoły. Myślę jednak, że czasem można sobie troszkę odpuścić i skorzystać z pięknej pogody, np. grając w piłkę czy jeżdżąc na rowerze. Jednak najważniejsze, by dobrze rozplanować swój czas. Najlepiej najpierw się pouczyć i odrobić lekcje, a potem relaks.

 Miałaś swoje ulubione miejsce w budynku szkolnym?

Moim ulubionym miejscem był sklepik szkolny prowadzony przez Samorząd Uczniowski, w którym spędziłam prawie wszystkie przerwy, będąc uczennicą gimnazjum, a także biblioteka, do której wędrowałam po zakończeniu lekcji i siedziałam aż do jej zamknięcia. Była to także stołówka szkolna, w której z przyjaciółkami jadałyśmy śniadania i piłyśmy pyszną herbatkę przygotowaną przez Panie z obsługi. Zawsze w tych miejscach było wesoło i radośnie.

 

–        Masz swój wzór nauczyciela? Jakie cechy powinien mieć?

Nauczyciel to nie tylko osoba przekazująca wiedzę, ale przede wszystkim – wychowawca, dlatego idealny pedagog powinien umieć nawiązać bezpośredni i dobry kontakt z uczniem. Uważam, że każdy z nauczycieli musi skutecznie nauczać, ale nie stresować. Powinien wymagać, ale nie narzucać, pomagać słabszym, ale nie zaniedbywać zdolnych, a także zrozumieć młodzież i jej zachowanie w różnych sytuacjach.

–        Jakie wartości są dla ciebie ważne na codzień?

Najważniejszy jest dla mnie szacunek względem innych osób, a także uczciwość i przyjaźń. Te czynniki decydują o tym jak człowiek postrzega świat, który go otacza.

–        Czy dasz nam młodszym jakieś przestrogi  na przyszłość?

Starajcie się uczyć systematycznie i skutecznie. Dobre oceny to nie tylko zwykłe cyferki w dzienniku. Otwierają one drogę do różnych stypendiów, które wbrew pozorom nie są takie trudne do zdobycia. Bierzcie też udział w konkursach, bo one także liczą się w rekrutacjach stypendialnych. Jeżeli w tym roku nie szło Wam najlepiej, postarajcie się w przyszłym. Nikt nie powiedział, że „orłem” się trzeba urodzić.

–        Co nam uczniom szkoły podstawowej należy wiedzieć,  żeby było nam łatwiej w życiu?

Musicie pamiętać, że wszystko co robicie, robicie dla swojego dobra! Nawet, jeśli wydaje się Wam, że nauczyciele za bardzo wymagają od Was aktywności w różnych konkursach czy zawodach, to się mylicie. Być może teraz tego nie widzicie, ale kiedyś na pewno to zrozumiecie – wiem z doświadczenia. Nie należy się więc buntować, lecz działać w dobrej sprawie.

Rozwijajcie swoje pasje i umiejętności, bo to pewnie z nimi wiąże się Wasza przyszłość. Angażujcie się w życie społeczne i kulturalne, ponieważ jest to bardzo cenne działanie. Pracujcie nad sobą, a wkrótce zobaczycie pierwsze efekty! Mam nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu będziecie przestrzegać moich rad i że w jakiś sposób Wam pomogłam 🙂

Karolina Jaworska